NPP_No_Plastic_packaging_Loggo_50x60_Green_CMYK.png

No Plastic Packaging

Februari 2019 tog vi det viktiga och naturliga beslutet att avlägsna all förpackningsplast från de produkter som vi själva utvecklar och tillverkar hos utvalda fabriker runt om i världen. Vi tydliggör och informerar kunden om att just den här produkten inte innehåller förpackningsplaster genom att vi märker förpackningarna med logotypen? NPP som står för No Plastic Packaging. Vi påstår inte att all plast är ett dåligt miljöval. Exempelvis plaster i produkter som är gjorda för att hålla under många år kan däremot vara ett bättre miljöval jämfört med alternativen.

Mikroduk_Blå_350-894.jpg.png
Mikroduk_Grön_350-902.jpg.png

90% utav de städprodukter som idag används av branschen innehåller onödiga plaster i förpackningarna. (så kallat engångsplaster.) Vi ser alltför ofta förpackningsplaster och bärkassar i våra skogar, hav och sjöar. Vårt tydliga budskap till kunder och kollegor är att vi alla tillsammans enkelt kan bidra till att minska miljöbelastningen på vår moder jord genom att som leverantör och tillverkare medverka till att eliminera användning av all onödig plast och som kund ställa krav på att produkten inte ska vara omsluten av förpackningsplast i onödan.

 

En utav våra viktigaste kriterier i vår produktutveckling är miljöaspekten. Förutom att vi har avlägsnat all förpackningsplast som annars omger produkterna lägger vi stort fokus på att hitta miljöbesparingar i den logistik och hanteringen som våra kunder utför varje dag året om för att verksamheten ska fungera. Många gånger är lösningarna enkla och kräver inga investeringar eller ökade kostnader, i stället visar det sig vara bättre både för miljön, bättre för plånboken och bättre för människan. Några bra exempel på att det lönas sig också ekonomiskt att byta till ett smartare miljötänk är Go-light städsystem eller en sån produkt som Sweepit sopset som bygger på refillösning.